Навчальний кейс


Publish at Calameo or read more publications.

Тема. Відтворення в новелі Т.Манна «Маріо і чарівник» тривожної атмосфери 30-х років. Людина проти тоталітарної влади.

6 жовтня 2011 - Администратор

Тема. Відтворення в новелі Т.Манна «Маріо і чарівник» тривожної атмосфери 30-х років.
 
Людина проти тоталітарної влади.

Мета: розглянути особливості історичного процесу 30-х років, що стали основою твору, за допомогою навчального діалогу удосконалювати навички аналізу художнього твору, розвивати уміння аргументовано висловлювати свою думку. Виховувати почуття особистої гідності, гуманізм, сприяти формуванню активної життєвої позиції.

Хід уроку

1.     Актуалізація опорних знань.
·        Які ваші враження після прочитання новели?
·        Який герой вас найбільше вразив? Чому?
·        Доведіть, що твір Манна новела?
·        Поясніть смисл назви.
2.     Новий матеріал.
·        Оголошення теми й мети уроку. (слайд 1,2)
·        Історична ситуація в Європі. (Робота з підручником Є.Волощук стор. 214-215)
·        Які умови склалися в Італії в 20-30-х рр.? Чому фашизм як ідеологія заполонив Європу?
·        Між двома світовими війнами Європа опинилась у полоні екстремістської політичної ідеології відомої як фашизм. Звідки взявся цей термін? (слайд 3)
·        Хто винайшов термін «фашизм»? (слайд 4)
·        Культ «сильної особистості» на очах Т.Манна крокував у ряді країн. Назвіть імена диктаторів. (слайд 5-8)
3.     Ідентифікація з текстом.
·        Літературознавці називають новелу «політичною алегорією». Доведіть дану думку.
(Суть алегорії становить внутрішнє порівняння певного явища з іншим, де конкретний образ є формою розкриття абстрактного уявлення, судження. Таким конкретним образом є Чиполла, вчинки якого дають змогу уявити політику фашистів, політику тоталітарного режиму)
· Слово учителя.
·        Запрошую вас на виставу. Вже повна зала, а Чиполло немає. (слайд 9)
·        Чому чарівник так довго не виходив на сцену?
·        Яким ми вперше бачимо героя? (Зачитуємо опис)
·        Кого він нагадує? Як змінюється думка про Чіполло? («балаганний фігляр», «підозрілий суб’єкт», «демон з чаркою»)
·       Робота з художньою деталлю.
Зайдемо у театр речей, які належали Чіполло. (слайд 10)
·        Розкажіть про їхню символіку. (Рукавички – аристократизм, натяк на виклик (полетіли зіжмакані далеко назад); цигарки – зневага; пляшка з коньяком – допінг, стимулятор, диявольський напій; Нагайка з пазуром на руків’ї.
·           Що нагадує ця річ? (слайд 12) Кіготь – елемент імперського орла. Орел у фашистській символіці – символ абсолютної влади.
·        Назвіть й зачитайте психологічні прийоми і методи Чиполло для впливу на публіку.
(«Змушував себе чекати», «нагнітав напруження», «обводив залу малесенькими суворими очима», «недбало й пихато пускав дим на публіку», «ляснув нагайкою, передразнив…», «не переставав знущатися з Джованотто», «наче помінялися ролі… здатність зректися свого «я», стати знаряддям, слухатись беззастережно, наказ і послух нерозривно зв’язані», «для нападу вибирав найвразливіші місця»)
·        Як веде себе публіка? Чому не покидає виставу оповідач?
(спочатку публіка розглядала Чіполло, глядачі сміялися, діти весело сміялися. Вони майже нічого не розуміли. «чудово говорить», на глядачів справляла враження майстерність Чіполли, почуття були суперечливі, але ніхто не йшов додому.
·        Чого хотів добитися Чіполло? (підкорити публіку, маніпулювати людьми) Слайд 13.
·        Чіполло – хто він? Доведіть свою думку ключовими епізодами. (Сцена з лінгвістом, з пані Анджольєрі, з юнаком)
·        Чому свій хист герой використовував на зло?
·        Що спільного у Чіполло з фашистськими «чарівниками»? (Гітлер, Муссоліні були прекрасними ораторами. Гітлер «зачарував Європу». Нацистська ідеологія паразитувала на магії та містиці. Гітлер мав майже гіпнотичний вплив на публіку.)
·        Хто протистояв чарівникові? Зачитайте портретну характеристику Маріо. Чим вона відрізняється від характеристики Чіполло? (У Чіполло не описаний вираз обличчя. Портрети героїв побудовані на антитезі: чарівник – кельнер; колючі, суворі очі – імлисті, зелені з жовтим; руки жовтаві – вузенькі, гарні, аристократичні; горбатий, негарний - гарний стрункий юнак.)
·        Як публіка сприйняла приниження юнака? Чи очікували, що Маріо таке вчинить? (слайд 14) Де він взяв пістолет? Маріо – вбивця?
·        Як оповідач ставиться до фіналу?
·        Моделювання ситуації. Реальний фінал та фінал Манна. Який з них більше до вподоби?
4.     Дистанціювання від тексту.
Т.Манн у 30 році передбачив загибель фашизму, тому фінал саме такий.
Що може позбавити людство від тоталітаризму, нових небезпек? (активна життєва позиція, громадська принциповість) Тільки через власну пасивність, поблажливість, закомплексованість ми мовчимо тоді, коли треба боротися, робити правильний вибір. Так би хотілося, щоб не було Гітлерів, а земною кулею керувало добро, наприклад, Дід Мороз. (Слайд 15)
А символи тоталітаристської влади замінили символи Різдва (слайд 16) 
Домашнє завдання. Підготувати розповідь про життя М.Булгакова. Прочитати І главу романа «Майстер і Маргарита»
 
Література
1.     Є.Волощук. Зарубіжна література. 11 клас К., Генеза , 2004
2.     Є.Волощук. Зарубіжна література. Хрестоматія-посібник 11 клас К., Генеза , 2004
3.     В.Мележик Психологія свободи. Зарубіжна література № 45 2005
4.     Л.Данюк. Загадкова царина людської душі. Зарубіжна література № 45 2005
5.     Н.Меркунова. Лихий дух тутешніх країв. Зарубіжна література № 45 2005
6.     Н.Герчуп Людина проти тоталітарної влади. Зарубіжна література № 45 2005
7.     С.Вознійчук Сенс бунту Маріо Зарубіжна література № 12 2006
 
Бак Світлана
Учитель світової літератури Троянської ЗШ І-ІІІ ступенів
Голованівського району Кіровоградської області

Рейтинг: +7 Голосов: 7 6356
А.Bogosvyatska#11 жовтня 2011 в 17:32+3
Світлана, дуже серйозний, глибокий урок. І презентація, яку ви створили разом з такою симпатичною розумною дочкою, тільки підкреслює сильні сторони заняття. Хоч і страшно дивитись на портрети диктаторів ХХ століття, та це наша історія, і нічого з цим не вдієш. А образи тиранів часто зустрічаються на сторінках світової літератури. Пригадати того ж учителя словесності Гнуса з іншого твору Томаса Манна.
Презентація виконана скромно, але елегантно, нічого зайвого.
Сподобався і фінал уроку - символіка Різдва під відомий хіт групи "АВВА".



Немає коментарів: