7 образотворче мистецтво

Продовження теми «Промисловий дизайн».
Д.З. Проаналізувати речі домашнього вжитку щодо їх трансформації.
Дизайн, інсталяція, біоніка, проект.
Графічні матеріали.
Ст. підручника  118-129.

Веремійчук Л.П.
 
учитель вищої категорії,
учитель-методист Іллінецького
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-гімназія №2»

Мета і завдання уроку
-  ознайомити учнів з поняттям «біоніка»;
-  сформувати в учнів уявлення про біоніку як джерело ідей художника-дизайнера;
-  ознайомити віз творчою діяльністю  одного з провідних  британських дизайнерів – Яна Каллума;
-  поглиблювати в учнів композиційні та конструктивні вміння та нвички;
-  розвивати творчу уяву та фантазію учнів.
Обладнання
-  для вчителя: DVD диск, підручник, папір, олівець, гумка;
-  для учня: олівець, гумка
Хід уроку

І. Організаційна момент
Наука, що складається із двох наук
І потребує праці мозку, а не тільки рук,
Фантазії, уяви море знань
Не лише біологія, а ще й дизайн.
Для техніки, механіки – це цілий клад.
Вона потужний механізм в процесі, як домкрат.
Конструкторам і винахідникам – це як бальзам.
Це – як повітря парашутам й літакам;
Людського мозку і природи – це тандем
Для людства своєрідний це едем,
І геніальна, і цікава, і проста
Біоніка – наука ось яка.
ІІ. Повідомлення теми та мети з уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.1            Знайомство учнів з біонікою як наукою.
Визначень біоніки є кілька. Ось деякі з них.
Біоніка – (переклад з грецької – елемент життя) – це наука, що цілеспрямовано шукає і знаходить у живій природі «зразки» для створення технічних виробів.
Біоніка – це наука, що перебуває на межі між біологією і технікою; наука про застосування в техніці, архітектурі, дизайні принципів організації живої природи.
Біоніка - це галузь знань, на основі якої раціональні  особливості будови живої природи використовуються людиною як високоефективний засіб технічного прогресу.
1.2            Демонстрація відеоматеріалу (DVDдиск).
1.3            Історія виникнення та розвиток біоніки.
Поява біоніки як науки є наслідком розвитку  кібернетики, електроніки, біохімії, біофізики, інженерної психології, космічної біології. У 1960 році в м.Дайтоні США відбувся симпозіум, який і дав назву новій науці – біоніка.
Найбільш складні етапи освоєння в техніці належать до XVII ст. Ще з епохи Відродження процес бурхливого розвитку природознавства мав безпосереднє відношення до техніки.
Запитання учням:
  •  Які наукові  відкриття тих часів ви пам’ятаєте? (Геліоцентрична система світу Коперника, відкриття Джордано Бруно, Галімо Галілея, Паскаля, Ньютона…)
Уже в далекому минулому було створено чимало споруд, будівники яких запозичили форми рослинного і тваринного світу. У природи античні архітектори вчилися  законів пропорції, логічного розподілу об’ємів будови, підпорядкування другорядного головному. І коли з’ясувалося, що будь-який організм від комахи до кита, від стеблини до трави, до корабельної сосни – є досконалою конструкцією, всі форми рослинного і тваринного світу привернули до себе  пильну увагу інженерів, вчених, архітекторів.
Наприклад, будова листя деяких дерев підказувала зодчим ідею так званих складчастих конструкцій. Ідеться про листя, що має ребристу форму. Листя деяких рослин змінює форму і згортається в трубочку. Утворює химерні короби, закручується спіраллю. Це дає змогу  витримувати як найбільше навантаження. Така трансформація підказала італійським архітекторам ідею залізобетонного автодорожнього мосту нової конструкції. Він має форму напівзгорнутого трав’яного листка.  Він міцний, гарний, легкий.
Або – бджолиний стільник. Він складається з великої кількості шестикутних призм, розташованих паралельними рядами. На цій основі було збудовано кілька елеваторів-зерносховищ.
Японські інженери сконструювали корабель, що повністю копіює форму кита. Швидкість чудна  підвищилась на 25%. Російські інженери сконструювали машину, що на пухкому снігу розвиває швидкість до 50 км/год. Спосіб пересування запозичено в пінгвінів. І таких прикладів  дуже багато.
-  У випереджувальному  домашньому завданні вам пропонувалось підготувати повідомлення  з галузі біоніки, яке вас найбільше зацікавило.
1.4            Повідомлення учнів.
§        Листок – перекриття стадіону.
За принципом  будови листка дерева зводяться перекриття великих за площею будівель (перекриття головного залу Туринської виставки в Італії).
§        Перекриття «квітка»
Українські архітектори М.Гречина, А.Заваров з Києва та інженер І.Церковний з М.Харкова створили проект перекриття стадіону на 20 тис. глядачів. Покрівля споруди має форму квітки. У похмуру погоду для збільшення освітлення  квітка-перекриття «розпускається!».
§        Гвинт-хвіст
В Токіо створено судно, яке витрачає на 30%  менше палива. Причина – в рушійному  механізмі. Замість традиційного гвинта використано устрій, скопійований з хвоста дельфіна.
§        Водорості та авіація
Легкі  конструкції для літаків за типом будови кремнієвої водорості. Зразком для форми крила австрійського літака «Таубе» була насінина  ліани зенонія.
-  З давніх-давен людина намагалася зробити всі необхідні речі і не тільки корисними, а й красивим. У перші роки після винайдення автомобіля він був за формою схожий на кінний екіпаж і лише протягом останніх десятиріч його форма змінювалась досить швидко:
-  Я хочу познайомити вас із одним з провідних британських дизайнером Яном Каллумом.
-  Ось його роботи, як дизайнера автомобілів.
Перегляд зображень (DVDдиск).
Ян Каллум народився в 1955 році в шотландському  місті Дамфріс. З самого дитинства  хлопця  цікавив дизайн автомобілів і вже в 13-ти річному віці він відправив один із своїх ескізів у компанію «Jaquar». Каллум отримав звання магістра після закінчення навчання за програмою «Дизайн транспортних засобів» у знаменитому королівському коледжі  мистецтв у Лондоні.
Першим серйозним місцем роботи дизайнера стала компанія Ford.
Крім того,  він брав  участь у створенні нових моделей  Fiesta, Mondeo, Puma.
IV. Практична робота
Створення ескізу транспортного засобу майбутнього, основою якого була б будь-яка виразна природна форма.
Учні об’єднуються в групи (конструкторське бюро).
Послідовність виконання практичного завдання.
1.     Аналіз та підбір матеріалу.
2.     Перетворення природної форми в технічну (за допомогою формоутворюючих ліній). Ескіз загальної форми виробу.
3.     Проробка ескізу з урахуванням законів композиції (ритм, рівновага, пропорції, масштабність тощо).
Працюючи над виконанням завдання, учні враховують утилітарні та естетичні принципи дизайну.
V. Підсумок уроку.
Розміщення на дошці 3-4 учнівських робіт, в яких найбільш виразно виявляється вдале застосування понять, що засвоювались на уроці та роботи, які містять характерні учнівські помилки. Аналіз учнівських робіт спільно з учнями.


Немає коментарів: